Infolinia: +48 669 523 521 | Pn-Pt 9:00-17:00
do kasy suma: 0,00 zł
wyszukiwarka zaawansowana
Sen. Dlaczego jest nam potrzebny? 0
Sen. Dlaczego jest nam potrzebny?

SEN – co to takiego?

Zaskakujące jest to, że tak naprawdę nie do końca wiadomo czym jest sen. Wiemy jednak, że sen rozpoczyna się wtedy, gdy tracimy świadomość.

Często nie możemy określić kiedy zasypiamy, gdyż w istocie jest to sekunda. Człowiek może spać z zamkniętymi oczami i nie zdawać sobie z tego sprawy.

Sen jest niezwykle ważny w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Hormony które się wtedy uaktywniają są odpowiedzialne miedzy innymi za metabolizm oraz tworzenie nowych komórek.

Etapy snu

Standardowy sen jest złożony z 4-5 cykli, które trwają od 90 do 100 minut.

W jednym cyklu wyróżniamy następujące stadia:

FAZA NREM

STADIUM I – strefa graniczna -zaraz po zaśnięciu, gdy możesz się wybudzić przez drobne hałasy. Kiedy to nastąpi, często jesteś pewny, że wcale nie spałeś. W istocie jednak straciłeś kontakt z rzeczywistością.

Twoje reakcje na bodźce są ograniczone, jesteś rozluźniony do tego stopnia, że czasem masz wrażenie spadania lub wirowania. Gałki oczne poruszają się bardzo wolno.

STADIUM II – płytki sen pojawia się po około 10 minutach spania. Jest to również etap, z którego dość szybko możesz się przebudzić, jednak potrzebujesz silniejszego/głośniejszego bodźca.

Spędzasz w nim najwięcej czasu, a Twój mózg utrwala informacje i poprawia sprawność fizyczną.

STADIUM III i IV– głęboki sen rozpoczyna się zazwyczaj 30 minut po zaśnięciu i jest prawdziwym błogosławieństwem. W tej części regeneruje się Twoje ciało i umysł, za co odpowiedzialny jest m.in. hormon wzrostu. Teraz bardzo trudno jest Cię obudzić, chyba, że usłyszysz głośny dzwonek lub ktoś Tobą potrząśnie. Najlepszym przykładem są dzieci, które zasypiają na ramionach rodziców i bez świadomości zanoszone do łóżka. W tej fazie również się lunatykuje.

FAZA REM

Zdecydowanie najciekawsza część snu. Odkryta niedawno, bo w pięćdziesiątych latach ubiegłego wieku, Nazwa pochodzi od szybkiego ruchu gałek ocznych (ang. Rapid Eye Movement), charakterystycznego tylko dla tej fazy. Twoje oczy właśnie ‘oglądają’ sen, a ciało jest sparaliżowane, jak po złamaniu kręgosłupa. To dla bezpieczeństwa - żebyś nie uczestniczył czynnie w swoich marzeniach sennych. Jesteś w nich tylko biernym obserwatorem. W tym czasie, zajmującym zazwyczaj 20% snu, Twój mózg czuwa, tak jak w I/II stadium snu. To właśnie ten etap odpowiada za naszą kreatywność, co można zauważyć szczególnie u dzieci, które spędzają w tej fazie około połowę snu.

Długość cykli

Choć każdy cykl składa się z tych samych stadium, to ich długość w ciągu całej nocy, jest różna. Na początku największą część spędzamy w śnie głębokim, gdyż najważniejsza jest regeneracja, natomiast pod koniec najdłużej śnimy w REM. Budzimy się rano zazwyczaj w tej fazie, dlatego też tak dobrze pamiętamy nasze poranne sny.

W ciągu nocy budzisz się kilka razy, przechodząc przez fazy, jednak zazwyczaj nie jesteś tego świadomy. Jest to naturalna obronna cecha organizmu, w czasie której masz bardziej wyczulone zmysły i potrafisz ocenić, czy jesteś w niebezpieczeństwie lub zwyczajnie przekręcić się na bok I zmienić drętwiejącą stronę.

 

W kolejnym wpisie dowiesz się jak planować dzień i noc, żeby się wysypiać. Zapraszamy :) Dobrej nocy!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl